Prototype
Fasen: Nu skal løsningen bygges i virkeligheden ud fra de visualiseringer, der er lavet i Design-fasen. Man kan enten lave skuemodel, der viser et design eller funktionsmodel, der viser en eller flere funktioner.
Øvelser: f.eks. pap, karton, piberensere eller digitale teknologier såsom 3D modellering, kodning eller laserskæring.
Outcome: Gruppen har bygget en fysisk model af løsningen og taget stilling til, hvad modellen skal teste: design eller funktion.
Inspiration til øvelser
Nu skal løsningen bygges i virkeligheden. Man kan enten lave skuemodel, der viser et design eller funktionsmodel, der viser en eller flere funktioner.
Øvelserne her afhænger af, hvilke teknologier, materialer og kompetencer du og dine elever har. Eksempler på prototyper kan:
en fysisk løsning være: Papmodeller, 3D eller laserskårede modeller, 3D modeller, målfaste og eller æstetiske illustrationer, etc.
en service/procesløsning være: Forklarende brochurer, plakater, film, 3D modeller, etc.
en digitale løsning være: Digitale wire frames, ikke publicerede hjemmesider/apps, etc.
Tip:
Jo flere prototyper grupperne kan producere og få testet desto bedre, da hver iteration er med til at øge kvaliteten af den endelige løsning
Herunder kan du downloade et redigerbart PowerPoint målrettet eleverne, hvori du kan beskrive rammen for prototypeudviklingen.